Hoe maak je goede reclame?

anwege nieuwe media zoals sociale media, is eigenlijk ieder bedrijf tegenwoordig wel bezig met één of andere vorm van reclame. Het kan een online reclamefilmpje op Facebook zijn, maar ook buitenreclame zoals luchtreclame of billboard reclame langs de snelweg. Dan doemt al snel de vraag op: hoe maak je als bedrijf nou effectief en makkelijk goede reclame?

Hoe kwalificeer je goede reclame?

Goede reclame is reclame waarmee de doelgroep bereikt en geraakt wordt. Dat wil zeggen dat de boodschap zo goed aanspreekt, dat men vervolgens een vriend of vriendin over het product vertelt. Dan heb je niet alleen profijt van de reclame die je hebt ingekocht, maar ook van goede mond tot mond reclame. De buzz zorgt voor een nog groter mediabereik.

Kenmerken van effectieve reclame

Hét kenmerk van effectieve reclame is reclame die verleidt in plaats van verkoopt. Het voelt simpelweg niet als reclame, mensen worden er blij van en gaan vervolgens toch bij dit adres een product of dienst bestellen.

Hoe maak je reclames?

Allereerst is het belangrijk een goed onderzoek van de markt te doen. Hiervoor hoef je geen marketingstudie te hebben gedaan, kijk gewoon naar de grootste voordelen ten opzichte van de concurrentie. Installeer jij een badkamer binnen 30 dagen en je concurrent heeft een wachtlijst van een jaar? Communiceer dan dat je de snelste bent. Sowieso is snel net als goedkoop voor veel consumenten een belangrijk voordeel.

Stel meetbare doelen op

Effectieve reclame richt zich op heldere meetbare doelen. Gaat het om meer naamsbekendheid en merkvoorkeur, een beter imago, het vergroten van merk- en productkennis bij consumenten of beïnvloeden van het aankoopgedrag? Zorg dat je al deze doelen eerst opschrijft en bedenk dan de belangrijkste propositie of slogan.

Huur een reclamebureau in

Reclamebureaus hebben dankzij hun ervaring een voelspriet voor wat bedrijven willen of moeten zeggen. Daarnaast kunnen zij sneller een inschatting maken van de kosten, omdat zij precies weten wat tv-reclame, radioreclame of buiten reclame kost. Ook kunnen zij het hele proces ontzorgen, van idee tot uitvoering. Kortom, met een reclamebureau bespaar je een hoop gedoe, ook omdat zij precies alles regels voor reclame kennen.